Verplichte administratie zorgbonus voor niet-werknemers

In de Subsidieregeling bonus zorgprofessional COVID-19 krijgen werknemers en niet-werknemers een vergelijkbare fiscale behandeling. Belangrijk is dat u voor de niet-werknemers een afzonderlijke administratie bijhoudt, waaruit blijkt aan wie u de bonus heeft uitgekeerd. Daarnaast moet u de niet-werknemers schriftelijk mededelen dat over de bonus eindheffing is betaald.

Subsidieregeling bonus zorgprofessional COVID-19

ZorgDeze subsidieregeling is bedoeld om zorgprofessionals die in hun werk direct of indirect de gevolgen van de uitbraak van het coronavirus hebben ondervonden, een bonus te geven van € 1.000 netto. Bij werknemers is het verstrekken van een nettobedrag van € 1.000 zonder gevolgen voor de heffing van inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen. Dat geldt nu dus ook voor niet-werknemers, zoals zelfstandigen en extern ingehuurd personeel. Verder wordt deze bonus niet gerekend tot het inkomen dat relevant is voor inkomensafhankelijke toeslagen. De regeling verplicht u om de zorgbonus vóór de uitbetaling aan te wijzen als eindheffingsloon.

Eindheffingstarief vastgesteld op 75%

Voor deze subsidieregeling wordt de bestaande eindheffingsregeling voor verstrekkingen aan derden uitgebreid, omdat de bonus een geldbedrag is en geen verstrekking. Het voorgestelde eindheffingstarief over de bonussen voor niet-werknemers is 75%, gelijk aan het tarief dat nu al geldt voor een verstrekking van meer dan € 136 aan niet-werknemers. Heeft u geen vrije ruimte meer over binnen de werkkostenregeling, dan betaalt u 80% loonbelasting. Voordeel in 2020 is dat de vrije ruimte verhoogd is naar 3% voor de eerste € 400.000 van de loonsom.

Aanvraag indienen vóór 29 oktober

De aanvraag kunt u indienen van 1 oktober tot en met 29 oktober 2020. De bonus en een compensatie voor de verschuldigde eindheffing zal aan u worden uitbetaald als u voldoet aan alle voorwaarden. Zie hier voor de voorwaarden en het aanvraagformulier.

← Terug naar overzicht

Neem contact op

Bent u benieuwd naar onze toegevoegde waarde voor u? Laat hieronder uw gegevens achter, dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact op voor een persoonlijke en vrijblijvende kennismaking.

Bel 0578 - 57 44 66
Stuur een e-mail naar info@verax-accountants.nl
Deel op Facebook
Deel op LinkedIn

Advies op maat?

Maak een afspraak voor een
adviesgesprek of bel 0578 - 57 44 66

Maak een afspraak →