In het nieuwe systeem moet door een ieder belasting worden betaald, onafhankelijk van de plaats en het tijdstip waarop van de weg gebruik wordt gemaakt. In eerdere plannen moest extra betaald worden voor gebruik op drukke wegen en in de spits. Het nieuwe plan beperkt zich dus niet tot alleen snelwegen.
Een heikel punt blijft de privacy. Daarom wordt nog onderzocht hoe het aantal gereden kilometers kan worden geregistreerd. Uitgangspunt is dat de overheid niet hoeft te weten waar en wanneer van de weg gebruik is gemaakt. Ook wordt nog onderzocht hoe het nieuwe tarief, net als in de huidige motorrijtuigenbelasting, afhankelijk wordt gemaakt van gewicht en brandstofsoort van de auto.
Door het toenemend aantal elektrische auto’s lopen de inkomsten van het autoverkeer terug. Het nieuwe systeem is mede ingegeven door de wens deze inkomsten op peil te houden. Dit betekent dat ook elektrische auto’s de nieuwe heffing gaan betalen.
Het nieuwe systeem wordt budgetneutraal ingevoerd op het niveau van de autobelastingen van 2025. Dit betekent dat ná 2030 de tarieven zullen stijgen, aangezien het aantal elektrische auto’s waarschijnlijk ook dan jaarlijks zal toenemen.
De nieuwe heffing betekent verder dat ook voor ritten in het buitenland belasting betaald moet worden. Tolheffing op Nederlandse wegen zal komen te vervallen.
Het is de bedoeling dat nog in deze kabinetsperiode voorbereidingen worden getroffen en wetgeving wordt vastgesteld. Daarna zal uiterlijk medio 2023 een internetconsultatie over de conceptwetgeving worden gehouden.
Neem contact op
Bent u benieuwd naar onze toegevoegde waarde voor u? Laat hieronder uw gegevens achter, dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact op voor een persoonlijke en vrijblijvende kennismaking.
Bel 0578 - 57 44 66 | |
Stuur een e-mail naar info@verax-accountants.nl | |
Deel op Facebook | |
Deel op LinkedIn |
Maak een afspraak voor een
adviesgesprek of bel 0578 - 57 44 66