Tot nu toe is de tenaamstelling bepalend voor de bpm. Dit leidt tot ongewenste effecten als dat tijdstip afwijkt van de inschrijving in het kentekenregister. Deze effecten worden met de wetswijziging weggenomen.
Het importeren van gebruikte auto’s is op dit moment fiscaal gunstiger dan inkoop op de binnenlandse markt. Bij inkoop op de binnenlandse markt betaalt de koper een prijs inclusief bpm. Bij import hoeft pas bpm te worden betaald, als de auto wordt verkocht aan de klant. De tijd dat de auto bij de importhandelaar in voorraad is, leidt tot een lagere bpm.
De autobranche vreest dat de snellere afdracht van de bpm ook leidt tot meer te betalen btw, als over de bpm ook btw moet worden betaald. Verder wijst de branche erop dat de snellere bpm-afdracht tot liquiditeitsproblemen kan leiden.
In het Belastingplan 2021 is ook een verlaging van de CO2-grenzen opgenomen, ter aansluiting op de technische ontwikkelingen. Die zorgen voor een lagere CO2-uitstoot, waardoor anders de opbrengst van de bpm zou dalen. Om dezelfde reden is de dieseltoeslag in de bpm verhoogd.
Energie die wordt geleverd via openbare laadpalen wordt tot en met 2022 belast met een verlaagd tarief voor energiebelasting. Voor deze energie is tot en met 2022 ook geen ODE-opslag (opslag duurzame energie) verschuldigd. Oorspronkelijk zou deze begunstiging van genoemde energie dit jaar aflopen, maar omdat stimulering nog steeds nuttig is om tot een landelijk dekkend netwerk van laadpalen te komen, wordt voorgesteld de termijn met twee jaar te verlengen.
Let op! De voorstellen moeten nog door het parlement worden goedgekeurd en zijn dus nog niet definitief.
Neem contact op
Bent u benieuwd naar onze toegevoegde waarde voor u? Laat hieronder uw gegevens achter, dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact op voor een persoonlijke en vrijblijvende kennismaking.
Bel 0578 - 57 44 66 | |
Stuur een e-mail naar info@verax-accountants.nl | |
Deel op Facebook | |
Deel op LinkedIn |
Maak een afspraak voor een
adviesgesprek of bel 0578 - 57 44 66